Introductie | Nieuwe Liberalen | Maatschappelijke problemen | Politici | Verkiezingsspeech | Contact |

Woensdag 23 november was een historische dag.
NL, oftewel de Nieuwe Liberalen waren een feit. Deze politieke partij hebben wij op opgericht omdat wij vinden dat de bevolking meer invloed moet hebben op de beslissingen van de overheid. De Nieuwe Liberalen staan dus voor een betere samenwerking tussen burger en overheid. Deze samenwerking verloopt beter wanneer de overheid zich niet teveel bemoeit met het leven van alledag, ieder moet de vrijheid hebben om zijn/haar eigen beslissingen te maken en zo een eigen toekomst te bepalen. De Nieuwe Liberalen willen vooruitgang en werken dus steeds aan nieuwe oplossingen voor een probleem. Zo hebben wij onderzoek gedaan naar een aantal maatschappelijke problemen zoals terrorisme, klimaatsveranderingen en kindermishandeling. U kunt in het verslag lezen wat de bevindingen waren en welke maatregelen wij hiervoor hebben bedacht. Wij hopen met onze maatregelen de gewone burger zo min mogelijk tot last te zijn en ons zoveel mogelijk op de achtergrond te houden. In dit verslag kunt u nog meer lezen over het werk van de Nieuwe Liberalen, maar u kunt ook even kijkje nemen op onze website www.elleander.nl.

We willen niet blijven hangen in een tijd waarin de kerk alles voor het zeggen heeft, we willen een duidelijke scheiding tussen de kerk en de overheid. Een duidelijke scheiding betekent echter niet dat we niet samenwerken met de kerk, als het gaat om geloofkwesties gaan wij natuurlijk ook te raden bij de verschillende leidinggevenden.


Kortom de NL is een partij voor de burgers waarin we in ieder geval één ding vooropstellen “iedereen is gelijkwaardig, maar niet gelijk!”


Nieuwe Liberalen


Abortus | Accijnsverhoging tabak | Asielbeleid | Draaideurcriminelen | Euthanesie | Gedoogbeleid | Gratis openbaar vervoer | Homoseksualiteit | Identificatieplicht | Kilometerheffing | Kwartje van Kok | Minimumstraffen | Privatisering | Referendum | Studiefinanciering |

Algemene uitgangspunten van de Nieuwe Liberalen:

  1. Iedereen is gelijkwaardig, maar niet gelijk en moet dus anders benaderd worden.
  2. Vrijheid is de belangrijkste peiler in onze samenleving. De burger moet zelf rationeel zijn, in plaats van de overheid voor hem.
  3. De overheid moet passief regeren: de overheid moet de burgers zo veel mogelijk vrijheid geven, maar moet ze wel helpen als dit nodig is.
  4. Veilgheid is de belangrijkste zorg waarop de overheid zich moet richten. De veiligheid in het land moet koste wat kost worden verzekerd.
  5. De samenleving moet zo veel mogelijk invloed hebben op de overheid. De overheid hoort bij de samenleving en staat er niet boven.
  6. De overheid moet zo min mogelijk grote verboden opleggen op een daad. Kleine verboden of gerelateerde maatregelen aan het probleem zijn genoeg.
  7. Scheiding van de trias politica: de wetgevende, uitvoerende en rechtgevende macht.
  8. De staat en de kerk moeten worden gescheiden.

Standpunten van de Nieuwe Liberalen rondom maatschappelijke problemen:

Abortus
Voor, zie standpunt 2. De burger moet zelf kunnen beslissen of een abortus in zijn geval de beste oplossing is en zelf een ethische afweging.

Accijnsverhoging tabak
Tegen, zie standpunt 2. De burger kan zelf beslissen of hij wil roken, met het gezondheidsrisico of niet. Daar moet de overheid zich niet mee bemoeien. Daarom moet er op tabak net zoveel belasting op gelegd worden als bij andere luxeartikelen.

Asielbeleid
Voor: punt 1 en 2. Iedereen in Nederland is gelijkwaardig. Daarom moeten asielzoekers ook de kans krijgen om een dak boven hun hoofd te krijgen en een gewoon leven te kunnen leiden. En ook de vrijheid kunnen vinden in Nederland zonder achtervolgd te worden.

Draaideurcriminelen
Voor zwaardere straffen, zie standpunt 4. De eerder opgelegde straffen hebben blijkbaar geen zin gehad en daarom moeten zwaardere straffen worden opgelet. Delinquenten die meerdere misdaden hebben gepleegd moeten twee keer zo zware straffen als eerdere straffen kunnen krijgen.

Euthanesie
Voor, zie standpunt 2. De burger moet het zelf kunnen beslissen over of hij zijn leven wil voortzetten. De overheid kan niet het recht om je dood te bepalen, van iemand afnemen. Wel moet worden voorkomen dat iemand te snel euthenasie pleegt. De burger moet ernstig, ongeneeslijk ziek of bejaard zijn en zich niet meer zelfstandig kunnen redden.

Gedoogbeleid
Voor: zie standpunt 4 Ter verbetering van de veiligheid van de bevolking. Het zorgt ervoor dat de mensen er niet mee in aanraking komen. En een van de punten van het drugsbeleid is het indammen aan verslaving gerelateerde criminaliteit, dus dat is ook het verbeteren van de veiligheid.

Gratis openbaar vervoer
Voor: daarmee pakken we milieuproblemen aan. Minder mensen gaan auto rijden, dus minder uitlaatgassen en daardoor ook minder luchtvervuiling. Ook als gevolg minder belasting aan de ozonlaag doordat er minder brandstof nodig is.
Tegen: heeft als gevolg dat de bevolking meer belasting moet betalen, zodat de overheid het openbaar vervoer kan financieren.

Homoseksualiteit
Voor het homohuwelijk, zie standpunt 1 en 2. Dat homoseksualiteit bestaat valt niet meer te ontkennen. Iedereen is anders en gelijkwaardig en moet dus gelijke behandeling krijgen. Homoseksuelen, moeten net als hetero’s kunnen trouwen.

Identificatieplicht
Voor: de politie kan hierdoor wel beter haar werk doen en de veiligheid van de burgers kan verbeterd worden. Tegen: mensen moeten meer vrijheid hebben en de identificatieplicht is eigenlijk een privacyschending.

Kilometerheffing
Tegen: het is alleen maar meer belasting voor de burgers. Waarschijnlijk zal deze methode niet werken. De invoering van het kwartje van Kok had niet het aantal files verminderd, dus dan zal de kilometerheffing ook niet helpen. Wat we wel kunnen doen is het openbaar vervoer meer aantrekkelijker te maken.

Kwartje van Kok
Voor afschaffing van het Kwartje van Kok. Het kwartje van Kok is in 1991 ingevoerd om het financieringstekort enigszins terug te dringen. Het kwartje is een verhoging van de accijns op benzine met 25 cent, omgerekend ongeveer 11 eurocent. Men is er niet minder door gaan rijden, maar de files zijn door de invoering wel duurder geworden. Aangezien de overheid nu geen groot financieringstekort meer heeft, is het niet rechtvaardig om het kwartje ingevoerd te houden. Bovendien is in deze tijd met hoge brandstofprijzen, verlaging van de brandstofaccijns noodzakelijk om b.v. ook het openbaar vervoer betaalbaar te houden.

Minimumstraffen
Voor: dit schept rechtszekerheid en meer gelijkwaardige straffenuitdeling. Je kan de minimumstraf gebruiken als maatstaf voor de ernst van een misdrijf en een toepasselijke straf. Bovendien helpt het de Europese eenwording. Vele Europese landen waaronder België, Frankrijk en Duitsland hanteren minimumstraffen.

Privatisering
Voor, zie standpunt 3. De overheid moet zich zo min mogelijk bemoeien met de samenleving. Daarom moet het zo min mogelijk taken op zich nemen en die in plaats daarvan afstoten naar de tertiaire sector.

Referendum
Voor: Zie standpunt 7, de samenleving moet zo veel mogelijk invloed hebben op de beslissingen voor het land of Europa.

Studiefinanciering
Voor. Studiefinanciering moet verleend worden. Studeren zal anders voor velen economisch niet haalbaar worden terwijl kennis wel nodig is voor een bloeiende economie. Er moeten wel strengere eisen komen voor het verlenen van studiefinanciering. Studenten moeten korter over hun studie doen, al kunnen zij deze wel onderbreken. Zo wordt voorkomen dat er te veel (belasting)geld moet worden uitgetrokken voor studiefinanciering.

Terug naar top


Maatschappelijke problemen

Kindermishandeling
Klimaatverandering
Salaris Topmanagers
Terrorisme

Kindermishandeling


Probleem

Wij, de Nieuwe Liberalen zijn tegen kindermishandeling. De officiële definitie van kindermishandeling is 'elke vorm van voor een minderjarige bedreigende of gewelddadige interactie van fysieke, psychische of seksuele aard, die de ouders of andere personen ten opzichte van wie de minderjarige in een relatie van afhankelijkheid of van onvrijheid staat, actief of passief opdringen, waardoor ernstige schade wordt berokkend of dreigt te worden berokkend aan de minderjarige in de vorm van fysiek of psychisch letsel'.

Er zijn verschillende vormen van kindermishandeling:

Elke vorm van mishandeling is erg, kinderen worden voor het leven getekend als ze zoiets meemaken en daarom moet er iets aan gebeuren. Als mensen het vermoeden hebben dat een kind in hun omgeving wordt mishandeld kunnen ze contact zoeken met het AMK, Advies- en Meldpunt Kindermishandeling. Bij het AMK werken maatschappelijke werkers en artsen. Sommige AMK’s hebben daarnaast ook medewerkers met een andere opleiding, bijvoorbeeld pedagogiek. Het AMK is een organisatie die probeert de problemen thuis op te lossen. Dit doormiddel van een vaste procedure. Als er een melding wordt gedaan moet er eerst worden uitgezocht of de aanklacht terecht is. Er word informatie verzameld uit verschillende bronnen. Het AMK heeft wettelijke toestemming om navraag te doen bij mensen die via hun werk meer over het kind en de ouders weten zoals huisartsen, mensen van schooI en kinderdagverblijven. Dat gebeurt allemaal heel vertrouwelijk. Uiteindelijk leggen ze de gemelde zorgen ook aan de ouders voor, om te horen hoe zij er tegenaan kijken en om hulp op gang te brengen. Ook proberen ze met het kind of de jongere in contact te komen. Het AMK is verplicht om met de ouders te spreken, maar als het kind hierdoor gevaar loopt, mag ze een uitzondering maken. Behalve omstanders kan een kind zelf ook bellen, als een kind heeft gebeld praten ze pas met de ouders als ze er samen van overtuigd zijn dat dat het beste is. Het is belangrijk om met de ouders te spreken, vooral als ze ervoor willen zorgen dat zij weer liefdevol met hun zoon of dochter omgaan.

Als een kind van jongs af aan mishandeld wordt, weet het niet dat het ongewoon is om een kind pijn te doen. Kinderen geven de schuld aan zichzelf, ze denken dat ze altijd fouten maken en daarom de consequenties moeten dragen. Meestal komen kinderen er pas in hun puberteit achter dat het niet normaal is om een kind te slaan of enig ander letsel aan te richten. Het volgende probleem is dat ze dan te bang zijn om het aan andere mensen te vertellen. Gelukkig zijn er meerdere organisaties en mensen om te helpen zoals de kindertelefoon, en vertrouwenspersonen.

Het grootste probleem is dus dat kinderen niet weten dat mishandeling niet normaal is. Om ervoor te zorgen dat ieder kind weet wat wel en niet normaal is willen wij ervoor zorgen dat er veel voorlichting wordt gegeven. Dit kan via school (de docent krijgt een informatiepakket toegestuurd waarin staat hoe hij/zij het probleem het beste kan aanpakken) maar ook door middel van de televisie of een ander media. Als het kind eenmaal kenbaar heeft gemaakt hoe de situatie thuis is, moet er direct gereageerd worden. Er moet informatie verzameld worden en met de ouders worden gesproken. Wij willen ervoor zorgen dat dit snel gebeurd desnoods door meer mensen in te zetten. Als iedereen op de hoogte is moet de juiste hulp worden aangeboden, doormiddel van therapie kunnen ouders hun eigen zaken op orde brengen en zo beter aandacht besteden aan hun kind.

Kindermishandeling is een maatschappelijk probleem omdat het over de hele maatschappij gaat, het is geen plaatselijk probleem. Per jaar worden in Nederland 80.000 kinderen mishandeld. Elke week sterft 1 kind aan mishandeling door ouders. Hier een aantal cijfers:

Het Advies en Meldpunt Kindermishandeling krijgt elk uur een serieuze melding van kindermishandeling binnen. 24 uur per dag, 365 dagen per jaar.

Van alle 16-jarige meisjes is 8 % ernstig seksueel misbruikt door een familielid. De helft langer dan een jaar. De meeste meisjes waren tussen de 8 en 12 jaar. 98% van de daders is man. Het aantal kindermisbruikzaken dat het openbaar ministerie behandelt is de laatste jaren redelijk stabiel: Elke dag 7 zaken. 365 dagen per jaar. Seksueel misbruik door een familielid komt voor in alle milieus, bij alle soorten geloof, bij autochtonen en allochtonen. De daders zijn vrijwel altijd mannen (98%)

Van de 140.000 gesprekken die de Kindertelefoon in 2003 voerde gingen er ruim 9300 over mishandeling. Daarvan ging het in 51% over geweld in de gezinssituatie, 8% binnen een relatie en 41% in andere situaties. 54% van de gesprekken betreft lichamelijke mishandeling, 39% betreft seksuele mishandeling, verkrachting, ongewenste intimiteiten, 7% betreft geestelijke mishandeling,
Terug naar top


Klimaatverandering

Probleem

Volgens Amerikaanse onderzoekers zal door klimaatverandering ruim een zesde deel van de wereldbevolking in de toekomst te maken krijgen met ernstige watertekorten. Eén van de gevolgen van de toenemende opwarming van de aarde is dat steeds meer sneeuw, steeds eerder zal smelten. Door het ontbreken van voldoende waterreservoirs om al dat bruikbare smeltwater op te vangen, zal een groot deel ervan direct wegstromen in zee. Met name in de zomer, wanneer we het hardst op dergelijke watervoorraden zijn toegewezen, zullen daardoor ernstige watertekorten kunnen ontstaan. Daarnaast vrezen de onderzoekers dat door een stijgende temperatuur steeds vaker oogsten zullen mislukken, terwijl het wereldklimaat zelf steeds gunstiger zal worden voor insecten die schadelijke ziektes over kunnen dragen. Naast onze gezondheid zal ook ook onze welvaart en economie te lijden krijgen onder het dreigende watertekort. De industrie, landbouw en huisgezinnen zullen in de zomermaanden de krappe watervoorraden moeten delen en de scheepvaart zal door het lage waterpeil beperkt worden. Er kan minder energie opgewekt worden met waterkracht en de inkomsten uit wintersporttoerisme zullen voor de landen rond de Alpen dalen omdat het ski-seizoen nou eenmaal korter zal zijn. Ook in ons eigen koude kikkerlandje zullen de gevolgen van de opwarming te merken zijn. Zo zullen de temperaturen in het Rijngebied volgens klimaatmodellen tot 2050 met bijna 2,5 °C stijgen. Daarmee zal het waterpeil van de Rijn steeds afhankelijker wordt van de regenval, meent Tim Barnett en zijn mede-onderzoekers van de Scripps Institution of Oceanography in Californië (VS). Dit leidt uiteindelijk tot een situatie waarin er ’s winters steeds vaker hoogwater zal komen te staan, terwijl er zich in de zomer juist vaker en langer periodes van droogte zullen voordoen.

De oplossing hiervoor is om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Hiervoor zijn al maatregelen genomen, bijvoorbeeld het Kyoto protocol. Hierin staat dat de deelnemende landen tussen 2008 en 2012 hun individuele doel moeten halen. Nederland moet aan het eind een daling van 6 % aan uitstoot van broeikasgassen zien te behalen. Een aardig begin, maar hieraan hebben we niet genoeg. We hebben hierbij de steun van de Nederlandse bevolking nodig. Mensen moeten bereid zijn om over te stappen op schone energie. De regering doet er goed aan om de mensen proberen te overtuigen door middel van bijvoorbeeld reclames van VROM. Zo zijn er ook actieorganisaties als Greenpeace die zich inzetten voor het milieu. En er mogen geen giftige gassen gebruikt worden in bijvoorbeeld spuitbussen of koelkasten. Daarnaast worden uitlaatgassen gezuiverd met katalysators. Onze partij zou meer inlichting kunnen geven voor mensen via de media of mensen stimuleren om minder energie te verbruiken. Dat kunnen ook kleine dingen zijn zoals prijsverlaging van zonnepanelen.


Terug naar top

Salaris Topmanagers


Probleem

In tegenstelling tot de lonen van de werknemers, die juist worden gematigd, stijgen de lonen van de managers van grote bedrijven steeds meer. Het begon met een stijging van 4 procent in 1997 maar was in 1999 al 13 procent. De lonen van werknemers stegen toen ook, terwijl die nu zelfs dalen. De lonen van werknemers stegen in 1997 gemiddeld 3 en in 1999 gemiddeld 2,6 procent.

Dit is niet alleen het geval bij de tertiaire sector, waarin de overheid relatief weinig belangen heeft. Maar ook bij de semi-publieke instellingen, zoals de energiebedrijven, krijgen de topbestuurders enorme salarissen. De bestuurskosten in de semi-publieke sector stegen afgelopen jaar met 8,2 procent (volgens jaarverslagen van de bedrijven). In 2002 en 2003 samen stegen de kosten zelfs met een derde. Het salaris van de topman van NUON (van Halderen) was in 2004 maar liefst €815.000,-, 42 procent meer dan het jaar ervoor. Dhr. Boersma van Essent verdiende in hetzelfde jaar zelfs €821.000,-. Bovenop dit salaris krijgen ze ook nog eens enorme bonussen. Er zijn echter geen aantoonbare prestaties waaraan ze die verdiend hebben. De mannen verdienen 7 keer zo veel als de minister-president, die waarschijnlijk toch echt een zwaardere baan heeft met een grotere verantwoordelijkheid.

Sinds het toptarief van 75% in de inkomensbelasting is afgeschaft is Nederland het luilekkerland voor grootgraaiers geworden. Dit alles terwijl er steeds meer oproepen vanuit de samenleving komen voor financiële hulp; er steeds meer voedselbanken komen en de schuld van de Nederlandse samenleving in 2003 boven het BBP kwam. Het aantal huishoudens met een laag inkomen is sinds 2002 gegroeid, van bijna 580.000 tot naar verwachting ruim 680.000 in 2005. Het percentage huishoudens dat aangeeft moeilijk rond te kunnen komen liep tussen 2001 en 2004 op van 8% naar 13%. Meer lage inkomens zitten onder het bedrag dat zij zelf minimaal noodzakelijk vinden (24% in 1999, 41% in 2004). De salarissen van topmanagers zijn dus een probleem voor de hele samenleving.

De overheid heeft nog geen echte maatregelen genomen tegen de salarissen. Als aandeelhouders hebben ze erg veel belangen in de semi-publieke sector. Immers, hoe hoger de (arbeids)kosten, des te lager de winst en des te minder de aandelen waard worden. De Nieuwe Liberalen vinden dat mede daarom, er wat aan de buitensporig hoge salarissen moet gebeuren.

De oplossing:

NL willen de samenleving zo veel mogelijk vrijlaten, maar indien nodig moet hij wel worden gecorrigeerd. Als de overheid de economie totaal vrij laat, komt er in Nederland een samenleving waarbij daklozen en miljardairs naast elkaar wonen. Dit is duidelijk een probleem in de samenleving waarbij de overheid moet optreden. NL is tegen gelijkheid in de samenleving, maar de verschillen in inkomen moeten niet uit de hand lopen. Daarom moeten er een aantal maatregelen worden genomen. Deze maatregelen houden niet in dat er een maximumsalaris moeten worden vastgesteld en in de wet moet worden opgenomen.. De Nieuwe Liberalen willen de economie zo veel mogelijk vrij laten om hem te stimuleren. Als er een maximum salaris wordt ingesteld, zullen mensen minder er voor over hebben om in hun carrière te investeren. In de onderstaande alinea’s een aantal maatregelen die NL zou willen uitvoeren met betrekking tot de buitensporige inkomens.

De eerste stap naar een eerlijk salaris is het stellen van een informatieplicht over de salarissen van de topmanagers van bedrijven. Niet alleen aandeelhouder, maar ook werknemers moeten over de salarissen worden geïnformeerd. Daarnaast moet het ook voor buitenstaanders mogelijk zijn om bij de Kamer van Koophandel de salarissen van de topmanagers op te vragen. Zo zullen hoge salarissen, net als in het geval van de energiebedrijven, in het nieuws komen en kan er eerder aan de bel worden getrokken.

De informatieplicht is echter alleen maar een reactie. Er moet ook iets ondernomen worden om de hoge salarissen ook daadwerkelijk te verbieden. Er zouden brede CAO’s moeten komen (Collectieve Arbeidsovereenkomst Overgangsregeling) voor de topmanagers. In een CAO worden afspraken vastgelegd over arbeidsvoorwaarden zoals loon, toeslagen, werktijden, proeftijd, opzegtermijn en pensioen. Bij werknemers met een laag salaris omvatten de CAO’s vaak vele regelingen, waarom bij de topsalarissen dan niet? De toppers zijn ook gewoon werknemers. Juist bij deze top zou bijvoorbeeld het salaris goed moeten worden vastgelegd, net als de bonussen. De overheid kan bij voorbaat geen maximum salaris geven. Dit salaris is natuurlijk afhankelijk van het aantal werkuren, de prestatie en de feitelijke positie in het bedrijf van de manager.

Ten tweede moet er een overheidsaanbesteding komen. Dit houdt in dat de overheid contracten sluit met bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. De overheid heeft voor haar activiteiten bedrijven nodig en is daarom een belangrijke klant voor bedrijven. Dit ook omdat er in de overheidsprojecten vaak miljoenen euro’s worden gestoken. Het zou voor de bedrijven zo dus erg aantrekkelijk worden om de salarissen in toom te houden..

Bonussen moeten alleen worden gegeven bij overwerk, die aanzienlijke prestaties heeft opgeleverd. Overwerk dat inhoudt dat er contracten worden gekopieerd is geen extra prestatie. Als er wordt gewerkt aan het binnen halen van klanten of de financiën echter wel. Dit moet in de CAO worden vastgelegd. Op deze manier overwerk gestimuleerd. Een bonus terwijl daar geen werk buiten de vaste werktijden tegenover staat moeten worden verboden. De beloning voor dit werk zijn immers al in het salaris opgenomen.

Als vierde maatregel zouden lonen op de werkvloer even hoog moeten stijgen als aan de top. Deze hangt mede samen met de voorgaande maatregel. Dit maakt het verhogen van de lonen van topmanagers gelijk al een stuk duurder, omdat de lonen van werknemers dan ook moeten stijgen. Dit zet aan tot een goed management en tot investeringen. De arbeidsproductiviteit moet meer stijgen om de lonen te kunnen laten toenemen. De arbeidsproductiviteit kan onder andere toenemen door een efficiënte arbeidsverdeling en dus tot goed management. Prestaties van management worden zo ook gestimuleerd.

De Nieuwe Liberalen zijn tegen een belastingnorm van 100% boven de €800.000,- euro, een zogenaamde kleptocratentax. Het streven naar promotie heeft voor een manager zo geen zin. Wel zijn de Nieuwe Liberalen voor een extra schijf in de inkomensbelasting, en voor verhoging van de inkomensbelasting in de 4e schijf. Op dit moment geld vanaf €51.763,- een belastingtarief van 52%. Vergeleken met andere landen hoeven mensen met een hoog inkomen hier dus relatief weinig af te dragen. NL wil dit weer terugdraaien naar 60%. Bij dit tarief waren er de salarissen van topmanagers een stuk lager. Daarnaast wil het een 5e schijf in de inkomensbelasting, voor de echte ‘grootgraaiers’. Vanaf €85.000,- moet er een toptarief komen van 72%. Met dit tarief worden er 2 doelen bereikt. Ten eerste profiteert de samenleving van de hoge belastingafdrachten van de topmanagers. Daarnaast wordt het instellen van lagere salarissen gestimuleerd, zodat het verschil tussen arm en rijk kleiner wordt. Scholing (promotie) wordt wel nog steeds gestimuleerd, het salaris kan nog wel toenemen.

Er zijn dus genoeg maatregelen om de salarissen van topmanagers te laten verlagen, zonder dat je een maximum salaris in de wet vastlegt. De Nieuwe Liberalen zijn voor vrijheid. Ze willen de economie zijn gang laten gaan zonder strenge beperkingen op te leggen. Een aantal duwtjes in de goede richting zijn, zoals aangetoond, ook een goede manier om een maatschappelijk probleem op te lossen.


Terug naar top

Terrorisme


Probleem

Terrorisme is een internationaal probleem en is erg actueel. Volgens een definitie van de AIVD is terrorisme ‘het plegen van of dreigen met op mensenlevens gericht geweld, met als doel maatschappelijke veranderingen te bewerkstelligen of politieke besluitvorming te beïnvloeden’.

Er zijn verschillende soorten terrorisme, namelijk:

  1. Anarchistisch terrorisme
  2. Frontorganisaties
  3. Links terrorisme
  4. Nationalistisch terrorisme
  5. Rechts terrorisme
  6. Religieus terrorisme
  7. Staatsterrorisme

De tegenwoordig erg actuele en dreigende vorm van terrorisme is voornamelijk religieus terrorisme. Religieuze terroristen gebruiken geweld om te streven naar doelen die zij vanuit hun religie als opdracht ervaren. Al-Qaida is zo een groepering. Zij hebben ook de aanslagen in New York, Washington en Madrid bijvoorbeeld gepleegd. Dat deze terroristen zelf omkomen bij hun ‘werk’ wordt als goed gezien. Volgens de Koran zou je ‘in de hemel komen’ als je je opoffert voor je vaderland.

Het terrorisme waar we nu over spreken wordt gepleegd door (voornamelijk) moslim-extremisten. Al-Qaida, welke al eerder genoemd is, opereert internationaal. De Hofstad-groep is een voorbeeld van een in Nederland actieve groepering. Deze is de laatste tijd ook veel in het nieuws geweest dankzij de arrestatie van verschillende leden.

Oplossing

Tegenwoordig zijn al vele maatregelen getroffen. Deze zijn echter niet allemaal even effectief. Hier moet verandering in komen. De maatregelen moeten effectiever worden en er moeten waar nodig extra maatregelen getroffen worden. Het liberalisme is een stroming waarin vrijheid, individuele verantwoordelijkheid en verdraagzaamheid sleutelbegrippen zijn. De overheid moet zich zo min mogelijk bemoeien met bepaalde zaken, zoals de economie.

Wat betreft het terrorisme is de overheid erg belangrijk. Het moet een nachtwakersstaat zijn: zij moet zorgen voor de veiligheid van de burgers en hun eigendommen, maar zich verder afzijdig houden.

Wij, als links-liberale partij, streven er dan ook naar om maatregelen te treffen zodat u als burger kunt leven, maar niet al te veel last van de overheid heeft. Een aantal van onze maatregelen:

Hulpdiensten

In Italië staan op verschillende punten in zowel grote steden als iets kleinere dorpen ambulances opgesteld. Daar heel dichtbij is een Rode Kruis post. Wanneer het nodig is, zijn er meteen verpleegkundigen aanwezig en kan de ambulance meteen naar de plek van het ongeval. Het voordeel hiervan is dat men zich veiliger voelt, de hulpdiensten zijn immers dichtbij, en er kan sneller gehandeld worden. Dit zou ook een optie kunnen zijn voor politie en brandweer. De extra kosten zullen niet aanzienlijk veel hoger zijn dan de huidige posten. Bij ons in Nederland heb je brandweerkazernes met meerdere brandweerlieden. Zou je over gaan op de hulpposten zoals in Italië, dan zou je deze brandweerlieden verspreiden over meerdere plaatsen in plaats van in één kazerne. De effectiviteit van de hulpdiensten zal hiermee wel stijgen.

Ook in kleinere plaatsen, zoals de kleine kernen van de Haarlemmermeer, zou dit erg nuttig zijn. Nu moeten politie en ambulance uit Hoofddorp komen, wat veel tijd kost. Zou er in de kleine kernen een aparte, kleine post zijn, dan zou de hulpdienst veel sneller ter plaatse zijn. De post voor de ambulances kan een Rode Kruis post zijn. Terug naar top



Politici

José Zhang

Jose Zhang (1989) is al vanaf het begin lid van NL. Zij zit nu in 5 Atheneum en volgt deze aan het Fioretticollege Lisse. Jose heeft gekozen voor het profiel Economie & Maatschappij met de keuzenvakken CKV 2 en CKV3.

Partijfunctie(s):
Voorzitter

Portefeuille:
Klimaatveranderingen

Elleander Paans

Elleander Paans (1989) is al sinds de oprichting lid van onze partij. Haar VWO volgt ze aan het Fioretticollege Lisse, inmiddels zit Elleander in 5 Atheneum. Het profiel dat ze volgt is Economie & Maatschappij met als keuzevakken Management en Organisatie (M&O) en Informatica.

Partijfunctie(s):
Lijsttrekker verkiezingen Fioretti 2005

Portefeuille:
Veiligheid, media en cultuur

Iris Bakker

Iris Bakker (1989) is sinds de oprichting lid van NL. Zij volgt het VWO aan het Fioretticollege Lisse en zit inmiddels in 5 Atheneum. Als profiel heeft Iris gekozen voor Economie & Maatschappij met als keuzevak Management en Organisatie (M&O).

Iris heeft een oplossing uitgewerkt voor het huidige probleem van de hoge salarissenstijging van topmanagers. Ze wil benadrukken dat de economie zo veel mogelijk vrijgelaten moet worden, maar dat een economie zoals in Amerika niet het doel is van de Nieuwe Liberalen.

Partijfunctie(s):
Tekstschrijver; campagne assistent

Portefeuille:
Economische zaken

Natascha Dames

Natascha Dames zit op het VWO, profiel cultuur en maatschappij met als keuzevak informatica.

Partijfunctie(s):
Secretaresse

Portefeuille:
Sociale zaken

Aurora Heemskerk

Aurora Heemskerk (1989) is wat later bij de partij gekomen vanwege chronische ziekte. Haar opleidingsniveau is VWO, 5 Atheneum. Haar profiel is Cultuur en Maatschappij, met als keuzevak Informatica.

Partijfunctie(s):
Spindoctor, websitebeheerder

Portefeuille:
Volkshuisvesting

Terug naar top


Verkiezingsspeech

Geachte medeburgers,
2005 Is een bewogen jaar geweest voor de politiek. Er zijn veel veranderingen aangebracht waarvoor u, al dan niet, kon kiezen. De Europese Grondwet, het nieuwe zorgstelsel, de terroristische dreiging, het Generaal Pardon van minister Verdonk. 2005 Is het jaar geweest waarin de overheid eens moest doen in plaats van alleen maar beloven. Soms is het fout gegaan, zoals bij het referendum. De overheid had de samenleving onvoldoende geïnformeerd waarop het, terecht, zijn ongenoegen liet blijken. Wij krijgen immers ook een standje als we ons werk niet goed hebben gedaan. De Nieuwe Liberalen vinden dat de overheid u beter had moeten begeleiden. Een van de belangrijkste rechten in onze maatschappij is het recht van vrijheid van meningsuiting. De overheid gedroeg zich superieur bij het referendum, hij zou wel voor u beslissen. Uw vertegenwoordigers in de Tweede Kamer waren al goed geïnformeerd, dus u hoefde niet meer geïnformeerd te worden. Mis. De maatschappij wil zelf beslissen en de overheid moet daarbij vooral de rol van informatiebron vervullen. Eerst jij, dan wij. De overheid is geen verzorgende vader, maar moet naast u leven om u te helpen, vinden de Liberalen. Uit de uitslag van het referendum blijkt dat u dat ook vindt.

Veiligheid vinden wij van de Nieuwe Liberalen het belangrijkste. Wat betreft de terroristische dreiging moet de rechterlijke macht ook terroristische gedachten of voorgenomen pogingen tot een terroristische aanslag kunnen bestraffen. Een aanslag gaat vaak niet om een vermoorde persoon, maar om meerdere. Daarom moet de overheid een voorgenomen aanslag wel kunnen straffen in plaats van niet wat nu het geval is. Bovendien moet de politie snel kunnen optreden bij een terroristische aanslag. Er zijn vele oefeningen nodig, want zelfs de politie is niet makkelijk voorbereid om een aanslag. Wij hopen met deze en andere maatregelen uw veiligheid te vergroten. Zorgen voor uw veiligheid is onze hoofdtaak en die moeten wij serieus aanpakken. Voor vele andere taken kunt u zelf al zorgen en beslissen. De politiek denkt daar op dit moment helaas anders over.

Daarom hebben wij de Nieuwe Liberalen (NL) opgericht. Nederland regeert, in plaats van de overheid. Nieuwe Liberalen, omdat wij links liberaal zijn. Vrijheid is het mooiste element van onze samenleving. Dat moeten wij vooral zo behouden. Wij willen dat u rechten heeft en zo min mogelijk beperkende plichten. Maar in onze moderne samenleving is het helaas onmogelijk om niet corrigerend op te treden. Milieuverontreiniging krijgt steeds meer invloed op onze economie, terrorisme wordt een steeds grotere dreiging en de armoede stijgt. Hoe zeer u het ook zou willen, wij kunnen u niet uw gang laten gaan. Maar een maatregel hoeft niet meteen een verbod van iets te betekenen. Kleine verboden of een duwtje in de goede is vrijwel altijd al genoeg. Helaas heeft het kabinet dat nog niet begrepen. Maar wij wel.

U weet wat u wilt. U bent Nederland. Wij ook. Links liberaal is ons ideaal. Terug naar top

Contact

Het hoofdkantoor van de Nieuwe Liberalen bevindt zich in Lisse, Sportlaan 3.
Wilt u ons contacteren via brief, dan kan dat op het volgende adres:

Fioretti College
t.a.v. Nieuwe Liberalen
Sportlaan 3
2161 VA
Lisse
Nederland

Fioretti


Wilt u ons telefonisch bereiken dan kan dat via:

0252-0840041


E-mailen is natuurlijk ook mogelijk: nieuweliberalen@elleander.nl



Routebeschrijving


Lisse
Sportlaan
Terug naar top


Laatste update van deze pagina: 10-01-06